کد مطلب:303655 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

عیادت زنان مهاجر و انصار از حضرت زهرا
در احتجاج طبری از سویدبن غفلة نقل شده كه در دوران بیماری زنان مهاجر و انصار به عیادت او آمدند و عرض كردند: در چه حالی شب را به روز آورده ای؟ آن بانوی بزرگوار پس از حمد و ثنای الهی و درود و صلوات بر پدر بزرگوارش شدیداً از سرپرست های آنها و مردان مهاجر و انصار انتقاد كرده و كلماتی بیان فرمود كه به بعضی از آنها اشاره می شود.

فرمود: صبح نمودم در حالی كه قسم به خدا دنیای شما را نمی پسندم و مردهای شما را دشمن می دارم چقدر زشت است كند شدن شمشیرها بعد از تیزی آنها (نصرت مردان شما از اسلام در آغاز، و سستی آنها در زمان حاضر)چقدر زشت است بازیچه انگاشتن امور بعد از جدیت، چقدر زشت است كه انسان پس از ایمان از مرز دین خارج شود.

چقدر زشت است پیروی از هوسهای نفسانی... چه بسیار سخت است كیفر سخت الهی برای این گروه كه خود را برای همیشه مستحق عذاب الهی نمودند...

تا آنجا كه فرمود:

آگاه باشید كردار مردان شما زیانی آشكار است چرا كه آنها از ابوالحسن علی علیه السلام روی گردانیدند، سوگند به خدا روی گردانی آنها از علی علیه السلام به این خاطر است كه شمشیر علی علیه السلام در میدان های نبرد، تیز و كوبنده بود، او باكی از مرگ نداشت و با پنجه پر توان خود قهرمانان دشمن را به خاك هلاكت می افكند به خدا سوگند اگر آنها زمام امور امت را به دست علی علیه السلام می دادند او هركسی را كه از راه راست منحرف می شد، به راه راست می آورد وهركسی را كه از حجت روشن، روی بر می تافت به سوی آن می كشانید... و آنها را به آب های خوشگوار وارد می ساخت چشمه ای كه نهرهای آن از آب صاف لبریز است و اطراف آن نهرها پاك و پاكیزه است آری علی علیه السلام آنها را از چنین منبع زلالی سیراب می كرد و آشكارا و نهان آنها را نصحیت می نمود در صورتی كه خود آن حضرت از دنیای آنها بهره مند نمی شد مگر به مقدار شربت آبی كه تشنگی خود را بر طرف سازد و اندكی غذا كه گرسنگی او را رفع كند، اگر او عهده دار مقام رهبری می شد انسانهای راستین و دروغین، پارسا و حریص از همدیگر جدا می شدند و آن گاه آیاتی از قرآن كریم را تلاوت فرمود از آن جمله این آیه كریمه را بر آنها خواند: وَ الّذینَ ظَلَمُوا مِنْ هؤلاء سَیُصیبُهُمْ سیّئاتُ ماكَسَبُوا وَ ما هُمْ بِمؤمِنینَ. (زمر/51)

و كسانی كه از این گروه ظلم كردند، گرفتار كیفر اعمال بد خود خواهند شد و هرگز نمی توانند از چنگال عذاب الهی بگریزند.

تقلب و دگرگونی روزگار را بنگر!... ای كاش می دانستم كه این مردم (بی وفا) به چه بنای بلندی تكیه نموده اند و به چه كسانی متمسك شده اند، و به چه خاندانی ستم كردند و چه راهنمای بدی برگزیدند؟؟!! آنها بر ما ستم كردند و دست از یاری ما كشیدند... منتظر فتنه و بلا باشید و خود را برای شمشیرهای برنده ستمگران و هرج و مرج عمومی آماده سازید كه آن ستمگران یاغی اندوخته های شما را چپاول كنند.

و اندكی برای شما بگذارند، وجمعیت شما را قتل عام نمایند آن گاه حسرت بخورید كه چرا از خط رهبری صحیح منحرف شده اید؟ و دلهایتان كور شده است.

آیا شما را به اجبار به سوی رهبری صحیح وادار كنیم با این كه خودتان از پیمودن این راه بی میل هستید؟

سویدبن غفله می گوید: زنان عیادت كننده سخنان حضرت زهرا سلام اله علیها را به مردان خود رساندند جمعی از بزرگان مهاجر و انصار برای معذرت خواهی به حضور آن بزرگوار آمدند و عرض كردند ای سرور زنان جهان! اگر علی علیه السلام زودتر خود را برای مقام خلافت آماده می كرد و از ما بیعت می خواست مسلماً ما با او بیعت می كردیم وبه هیچكس رأی نمی دادیم ولی چه كنیم كه ابوبكر پیش دستی كرد و ما با او بیعت كردیم (و كار از كار گذشت) فاطمه علیهاسلام به آن عده كه عذر بدتر از گناه تراشیده بودند فرمود:

از من دور شوید دیگر برای شما عذری باقی نمانده و بعد از تقصیر و كوتاهی جایی برای عذر باقی نمی ماند. [1] .

(جای سوال است كه این عده گویا از اصل داستان غدیر خم را كه یك سال قبل در سال آخر عمر پیامبر در آخرین سفر حج كه معروف به حجةالوداع بوده فراموش كرده بودند ای نفرین بر نفاق و لجاجت، مگر امام معصوم را مردم انتخاب می كنند؟ مگر تعیین امام معصوم با خدا نیست؟ پس چطور آن مردم عذر بدتر از گناه خود را به حضرت زهرا علیهاسلام عرض كردند؟ این غصه ها در دل آن بانوی با عظمت اثر گذاشت شكنجه های جسمانی و آلام و رنج های روحی و تضیع حقوق علی علیه السلام و كشته شدن محسن ششماهه اش همه و همه دست به دست هم داده و آن بانو در سن جوانی به شهادت رسید و از همّ و غم دنیا راحت و به پدر بزرگوارش ملحق شد.)

اینك زبان حال حضرت زهرا علیهاسلام


رنگ خزان گرفت بهار جوانیم

در دشت خون نشست گل شادمانیم


وقت دعا زحق طلب مرگ می كنم

از بس كه بی علاقه به این زندگانیم


سلام بر فاطمه زهرا

السلام علیك یا فاطمةالزهرا، السلام علیك ایتها البتول العذراء سیدةالنسوان، و حبیبة الرحمن، راحة روح المصطفی، و قرینة المرتضی و صاحبة شجرة طوبی و من انزل فی شانها و زوجها و اولادها هل اتی المنعوتة فی الانجیل الموصوفة بالبر و التبجیل، درة صاحب الوحی و التنزیل جدها الخلیل مادحها الجلیل، خادمها جبرئیل.


[1] بيت الاحزان / 236-239.